Komunikacja w zespole zdalnym — dlaczego jest ważna?
Fundamentem każdej firmy, której praca przebiega w trybie zdalnym, jest odpowiednia komunikacja w zespole zdalnym. To na niej buduje się silne i dojrzałe organizacje. W praktyce jednak komunikacja zdalna bywa bardzo ciężka i zwykle ogranicza się jedynie do rozliczania konkretnych zadań. Jak zatem wzmacniać więzi poza biurem i jakie błędy najczęściej występują w komunikacji zdalnej? Podpowiadamy!
Jak wzmacniać więzi ludzkie w zespole zdalnym?
Komunikacja w biurze jest zdecydowanie łatwiejsza niż online. Rozmawiając w przestrzeni wirtualnej, dużo trudniej jest bowiem wytłumaczyć dane zagadnienie, zaobserwować czyjąś reakcję czy odczytać mowę ciała. Właśnie dlatego komunikacja w zespole zdalnym wymaga dużo wysiłku i odpowiedniego podejścia. Chcąc zadbać o więzi ludzkie, lider zespołu powinien zatroszczyć się o jego odpowiednią integrację. Pomocne mogą okazać się zwykłe pytania „co słychać”, podczas spotkania online czy zorganizowanie wirtualnych rozgrywek, czy wspólnego picia kawy zdalnie.
Komunikacja w zespole zdalnym — najczęstsze błędy
Nieodpowiednia komunikacja w zespole zdalnym i brak więzi ludzkich w takim zespole wynika w głównej mierze z błędów, jakie popełniamy, komunikując się w przestrzeni wirtualnej. Należą do nich m.in.: nieproduktywne spotkania, brak przygotowania lidera, zbyt długie spotkania online, na których ciężko utrzymać koncentrację, komunikacja jednokierunkowa czy brak dbania o integrację zespołu.